تسمه تایم پلی‌اورتان

تسمه تایم پلیاورتان یکی از پرکاربردترین انواع تسمه‌ در صنایع مختلف است و ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد. تسمه یکی از مهم‌ترین اجزای ماشین‌آلات صعنتی به‌شمار می‌رود و وظیفه انتقال نیرو را برعهده دارد. تفاوت در جنس، نوع و اندازه این اجزا باعث شده تا از آن‌ها در تولید طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها استفاده شود. تسمه پلی‌اورتان نیز یکی از همین انواع تسمه‌ها است که در ادامه با ویژگی‌ها و کاربردشان بیشتر آشنا خواهیم شد.

تسمه صنعتی پلی‌اورتان چیست؟

تسمه تایم پلیاورتان نوعی تسمه صنعتی است که کار انتقال قدرت را در ماشین‌آلات و دستگاه‌ها انجام می‌دهد و از ویژگی‌های مختلفی مانند خاصیت ضدسایش و مقاوت حرارتی بالا برخوردار است. زمانی که این نوع از تسمه تایمینگ‌ها در ساختار دستگاه قرار می‌گیرند، گشتاور و نیرو را بین دو موتور منتقل می‌کنند و سبب چرخش متناسب و همزمان آن‌ها می‌شوند.

دندانه‌هایی که روی این تسمه پلی‌اورتان قرار دارد، با دندانه‌های موجود روی چرخ‌دنده‌های موتور مکمل هستند و زمانی که در آن‌ها چفت می‌شوند، با چرخش خود نیروی حرکتی یک موتور را (که می‌تواند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به منبع تغذیه متصل باشد) بین اجزا جابه‌جا می‌کنند. هدف اصلی استفاده از تسمه تایمینگ پلی‌اورتان، دقت بیشتر در انتقال قدرت، عدم تغییر سرعت، کاهش نوسان و بالا رفتن طول عمر دستگاه است؛ همچنین به کمک آن‌ها می‌توان میزان انرژی مصرفی را کاهش داد و عملکرد دستگاه را تا حد خوبی بهینه کرد.

ویژِگی‌های تسمه تایم پلی‌اورتان

تسمه پلی‌اورتان که ممکن است برخی آن را با نام تسمه استخوانی هم بشناسند، از جنس ماده پلی‌اورتان ساخته می‌شوند و بعضی از آن‌ها هم یک روکش گریپ یا تاج دارند. این نوع تسمه تایمینگ با توجه به ویژگی‌هایش، به دسته‌های مختلف A تا C تقسیم می‌شود که هر کدام از‌ آن‌ها بر اساس ویژگی‌هایی که دارد، در صنعت خاصی به‌کار می‌رود.

تسمه‌ تایم‌های پلی‌اورتان یک ویژگی بسیار مهم دارند و آن‌ هم مقاومت حرارتی و کششی بسیار بالای آن‌ها است.تسمه در دستگاه مدام در حال چرخش و انتقال نیرو بوده و ممکن است گرمای زیادی در دستگاه ایجاد شود؛ بنابراین برخورداری از استقامت بالا به تسمه کمک می‌کند تا در اثر حرارت بالا با کاهش طول عمر مواجه نشود و کیفیت آن افت نکند.

جنس تسمه‌های پلی‌اورتان به‌گونه‌ای است که نیازی به روان‌کاری پیدا نمی‌کنند و علاوه‌بر آن، فضای زیادی را هم اشغال نخواهند کرد؛ همچنین نسبت به گریس، مواد روغنی، مواد اسیدی و مواد قلیایی کاملا مقاوم هستند و در دماهای 25 تا 80 درجه سانتی‌گراد عملکرد خود را حفظ می‌کنند.

مزایای تسمه تایم پلی‌اورتان

نصب تسمه تایمینگ پلی‌اورتان در دستگاه سبب کاهش انتقال گرما از یک قطعه به قطعه دیگر می‌شود. یک موتور در حال حرکت همواره مقداری انرژی تلف‌شده دارد که این انرژی را به‌شکل حرارت از دست می‌دهد. اگر بین چرخ‌دنده‌های این موتور با اجزای دیگر، فاصله مناسبی وجود نداشته باشد، گرمای آن ممکن است روی عملکرد بقیه اجزا نیز اثر بگذارد و سبب افت کیفت عملکرد و طول عمر شود. تسمه تایمینگ می‌تواند این فاصله را ایجاد کند.

از دیگر مزایای استفاده از تسمه تایمینگ پلی‌اورتان می‌توان به عدم لغزش تسمه در دستگاه، به‌صرفه‌بودن از لحاظ اقتصادی و امکان کنترل زمان عملکرد آن اشاره کرد.

کاربرد تسمه تایم پلی‌اورتان

استفاده از تسمه‌ تایم پلی‌اورتان به‌عنوان یکی از انواع تسمه تایمینگ را می‌توان در بسیاری از صنایع مشاهده کرد.

در ساخت موتور خودروها از تسمه‌ تایمینگ‌های پلی‌اورتان استفاده می‌شود؛ زیرا این نوع از تسمه‌ها عملکرد خوبی در انتقال قدرت بین قسمت‌هایی مثل کرنک شفت، کام شفت، شفت پمپ آب و شفت ژنراتور دارند. این محصولات در ساخت خط تولید خودروهای مختلف هم به‌کار می‌روند.

در قسمت‌هایی از دستگاه‌های صنعتی مانند نوار نقاله، پروانه و کارتن‌بندها، از تسمه تایمینگ پلی‌اورتان به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شود؛ همچنین در ماشین‌های سنگ‌شکن و ابزار‌آلات مورد استفاده در حفاری و استخراج مواد معدنی نیز این تسمه‌ها بسیار پرکاربرد هستند.

برای تولید دستگاه‌های مورد استفاده در پزشکی مانند صفحه‌کاری، دستگاه دیالیز، تصفیه خون و برخی از دستگاه‌های جراحی، تسمه تایم پلی‌اورتان به‌دلیل دقت خوب و واکنش‌پذیری کم با محیط به‌کار می‌رود. اینگونه دستگاه‌ها لازم است مدام استریل شده و شستشو داده شوند و به همین خاطر، پایداری تسمه در آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

دستگاه‌های نساجی و چاپ نیز در ساختار خود تسمه تایمینگ دارند؛ به‌علاوه در تولید ماشین‌آلات مورد استفاده در صنایع چوب و مبلمان، مانند ماشین‌های برش و تراش، تسمه پلی‌اورتان به‌کار می‌رود.

برخی از دیگر مهم‌ترین محل‌های کاربرد این تسمه‌ها عبارتند از:

  1. صنایع غذایی (تولید بیسکوییت، آب‌نبات، فرآورده‌های میوه و سبزیجات، فرآورده‌های گوشتی)
  2. بسته‌بندی و حمل‌ونقل مواد غذایی (به‌خصوص در مناطق سربالایی)
  3. صنایع بهداشتی
  4. صنعت پتروشیمی
  5. صنایع شیمیایی و دارویی
  6. ساخت نوار نقاله
  7. تولید سیمان
  8. تولید فولاد و محصولات فولادی
  9. پالایشگاه

نکات مهم در خرید تسمه تایم پلی‌اورتان

اگر قصد خرید تسمه تایم پلی‌اورتان را دارید، ابتدا به چند نکته توجه کنید:

  1. قیمت تسمه تایم پلی‌اورتان بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند برند، سایز، نوع، وضعیت بازار و قیمت دلار تعیین می‌شود؛ به همین دلیل، همواره ثابت نیست و باید قبل از اقدام به خرید، از جدیدترین قیمت‌های مطلع شوید.
  2. نیاز دستگاه را بشناسید و بهترین نوع تسمه تایم را انتخاب کنید؛ در غیر این صورت ممکن است تنش وارده به تسمه بیش از حد بوده و نتواند عملکرد درستی داشته باشد.
  3. مطمئن شوید که تسمه تایمینگ از تحمل خوبی در برابر فشار، گرما، کشش و مواد شیمیایی داشته باشد.
  4. از عمر مفید تسمه تایم مطلع شوید تا بدانید هر چند وقت یک‌ بار باید برای تعویض آن اقدام کنید.

سخن پایانی

از زمان اختراع تسمه تایم پلیاورتان تا کنون به‌دلیل تنوع بالا و مزایای زیاد، از این محصول در صنایع مختلف بسیار استقبال شده است. قیمت مناسب در کنار دیگر ویژگی‌های منحصر به‌فرد این تسمه، آن را به یک قسمت جدایی ناپذیر و مهم در ماشین‌آلات صنعتی تبدیل کرده است. شما عزیزان میتوانید برای خرید و اطلاع از قیمت این تسمه ها با کارشناسان سیلور بلت در ارتباط باشید.

سوالات متداول

  1. تسمه تایمینگ پلی‌اورتان چیست؟ تسمه تایم پلی‌اورتان نوعی تسمه صنعتی است که در ساخت ماشین‌آلات مورد استفاده در صنایع غذایی، خودروسازی، پتروشیمی و … کاربرد دارد و ویژگی بارز آن مقاومت بالا به گرما و سایش است.
  2. مزایای استفاده از تسمه تایم پلی‌اورتان چیست؟ این نوع از تسمه‌ها میزان گرمای منتقل‌شده بین قطعات دستگاه را کاهش می‌دهند، به‌صرفه هستند و عمر نسبتا بالایی دارند.

ردیف شرح محصول قیمت
1 قیمت تسمه تایم پلی اورتان عرض 5 سانت ضخامت 5 میل تماس بگیرید
2 قیمت تسمه تایم پلی اورتان عرض 12.5 سانت ضخامت 6 میل تماس بگیرید
3 قیمت تسمه تایم پلی اورتان عرض 20 سانت ضخامت 8 میل تماس بگیرید